Anamorfní objektivy a VariCam


Jak to vypadá, když kombinujeme anamorfní objektivy a VariCam nebo Red Helium? Začnu velmi obecně – v dobách celuloidu se ustálil formát filmového políčka na poměru 4:3 (1,33:1). Jenže v kinech postupně zvítězil mnohem širší (skoro dvojnásobně) formát cinemascope s poměrem 2,35:1. Takže filmové políčko bylo reálně využité jen asi z poloviny, a půlka natočeného materiálu se zahodila. A tak přišla na svět myšlenka anamorfních skel – při vstupu obrazu na film se obraz deformoval v horizontální rovině (dvojnásobně se „zcuknul“) a při promítání se roztáhl zpět. Tak se na filmové políčko S35 4:3 vešel širokoúhlý záběr 2,35:1 a přesně, skoro 100% využil celou plochu filmového políčka, to znamená obraz je technicky kvalitnější.

Princip anamorfního zobrazení

Anamorfní skla s sebou kromě vyšší kvality (počet využitých pixelů) přinesly specifickou kresbu, nízkou hloubku ostrosti a filmaři si je oblíbili. Používají se dvě hodnoty pro squeeze – deformaci: 2:1 a 1,33:1. Což je vychází z historie, protože před vítězstvím cinemascope 2,35:1 aspekt stran kolísal zhruba v rozmezí mezi 2,21:1 u 70mm filmu po 2,7:1 u formátu cinerama.

aspekt - filmové formáty

Jenže když přišel čas digitálních filmových kamer, výrobci na širokoúhlý formát zareagovali a dnes je jen menšina kamer osazena čipem, který má fyzický poměr šířky k délce 4:3 (1,33:1). Kromě něj je zhusta rozšířený formát UHD (3840 x 2160, tedy 1,77:1), běžný je 1,85:1 a DCI 4K kamery mívají 4096 x 2160, což je formát 1,9:1. To je formát čipu, který má VariCam nebo Red Helium (Red Dragon má dokonce 6144 x 3160, tedy 1,94:1).

Z čehož vyplývá, že se efekt anamorfního objektivu na výsledku podstatně mění.

Zůstaneme u VariCamu. Pokud natočíme materiál na 4K (4096 x 2160), pro získání cinemascope 2,35:1 musíme část materiálu oříznout. Je to maličko přes 19% – se sférickými objektivy tedy při natáčení cinemascope VariCamem využíváme cca 81% hrubého materiálu. (Pro tuto chvíli pomíjím možnost, že se nám ten ořez občas může hodit ve střižně při jemné korekci kompozice).

VariCam cinemascope

Co se stane, když použiju anamorfní objektiv 2:1? Roztáhnu obraz na formát 8192 x 2160, tedy mnohem širší, než je cinemascope. Chci-li výsledek v cinemascope, zahodím pruhy po stranách výsledného obrazu. V procentech je to cca 38% materiálu.

VariCam anamorf 2:1

Což je docela hodně, využití čipu v kombinaci s anamorfními objektivy je pak menší než se sférickým objektivem.

Řešením je anamorfní objektiv s poměrem sqeeze 1,33:1, který využije plochu čipu na cca 93%.

Anamorfní objektivy a VariCam

Kombinovat anamorfní objektivy a VariCam má tedy usilujeme-li o maximalizaci kvality bez jakéhokoli kompromisu smysl, ale optimální je použít squeeze 1,33:1.

Red Dragon má čip maličko širší, takže efektivita při použití anamorfní optiky je trochu nižší. U Dragonu anamorfní optika 1,33:1 roztáhne obraz na 8190 x 3160 (cca 2,59:1) a poměrově optimální by byl 7426 x 3160. Zahazujeme cca 9% materiálu. Protože současně i při použití sférických skel se víc blíží cinemascope, je přínos anamorfních skel na čipu Dragon, hlavně jde-li nám pouze o zisk pixelů, diskutabilní.

Jak jsem zmínil, anamorfní objektivy mají specifické vlastnoosti a efektivní využití celé plochy čipu není jediným důvodem jejich použití. Ale protože určitě hraje nemalou roli, berte tento příspěvek jako stručnou informaci a inspiraci k zamyšlení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 68 = 73