Blackamagicdesign URSA – zkušenosti 1. část

Blackmagicdesign URSA

(ke stažení jako TIFF)

Zkusili jsme použít naši kameru Blackamagicdesign URSA v několika extrémních situacích a podívat se na zoubek jejím limitům. Zatím se budeme věnovat současné verzi 4K, na nový čip 4,6 se těšíme a čekáme, až nám ho výrobce konečně pošle.

Tentokrát jsme zkusili, jaké meze má v zacházení s barvami a světlem. Máme tu video, kde shrnujeme zkušenosti, ale možná jste zvědaví na materiál, který kamera natočila. Máme ho tu v několika záběrech ke stažení MOV v rozlišení 4K v ProResu (překlopeno v Da Vinci Resolve Studio 12) a pak také pár oken přímo v TIFF.

První pocity s URSOU

URSA je velká a těžká kamera, rozměrově evokuje Red One. Příjemné je, že na těle kamery už rovnou najdete všechno, co potřebujete. V tom se nepodobá koncepci RED, ale spíš ji ocení ti, kdo milují snadnou ergonomii Alexy. URSA nabízí obrovskou konektivitu a 3 displeje, se kterými se opravdu pohodlně pracuje a cokoli nastavuje velmi snadno a intuitivně. 10″ displej pro kameramana je navíc hodně povedený. Máme jí s PL bajonetem, takže standardně používáme všechny PL objektivy.

Konstrukce má samozřejmě pro a proti. Výhoda je odolnost, velká výhoda je, že kameru nemusíte skládat, ale prostě už ji máte v ruce hotovou. Není to pro toho, kdo chce modularitu, na jaké je postavený Red, ale spíš pro milovníky Alexy, i když URSA není napodobením Alexy, je specifická. Pozitivní je, že URSA nemá problém s chlazením, nevrčí, nehučí, je v tomhle směru vychovanější než Epic, o starší „malé“ Blackmagic kameře 2,5/4K nemluvě.

Pro práci je příjemné, že už hrubý neobarvený materiál je koukatelný a dává vám představu o tom, co jste natočili. RAW můžete volit jako čistě nekompresní, nebo v kompresi 1:3. Pokud to pustíte nekompresně, připravte se, že CF karta 256GB pojme tak 8-10 minut záznamu. V kameře jsou dva sloty a teoreticky vám dovolí nekonečný RAW záznam. Což je unikátní, ale trochu sebevražedné při představě, jaký diskový prostor jste schopní za chvíli naplnit. Pokud tedy točíte do RAW, rychle s materiálem začnete zacházet jako v dobách celuloidu a kameru nenecháte točit plevelné minuty. Naštěstí můžete volit i kompresi 1:3 anebo ProRes v několika stupních kvality. Zvolíte-li ProRes, třeba 444, vytáhnete data z kamery a můžete je rovnou načíst do střižny.

Natočený materiál

Pokud točíte do RAW (DNG), nabízí kamera rozlišení 4000 x 2160 px, pokud budete točit rovnou do ProResHQ, bude to klasické UHD 3840 x 2160, to při dynamice 12 clon. Všechny záběry jsou točené na ISO 400.

Natočený material je co nejsurovější, záběry jsou schválně hodně kontrastní nepřisvěcované, abychom simulovali co nejhorší podmínky, kdy je v záběru co největší dynamický rozptyl. Objektivy jsme u všech záběrů použili naše Zeiss CP2, většinou 35/1,5. Teplota byla nastavená na 6500K, a vždy ukazujeme materiál zcela bez barevené korekce, někdy i s maličkou korekcí, která spočívá hlavně ve změkčení obrazu, abychom se podívali, jak si URSA poradí s nejhlubšími stíny a nejsvětlejšími bílými.

Online náhled máte zde, v ProRes si můžete video stahnout z odkazu pod videem.

Totéž ke stažení v MOV / ProRes / 3840×2160 >> (8,5 GB)

 

Dalo by se to nějak shrnout?

  • Docela dobře zachází s barvami a třeba proti „malé“ BMC 2,5/4K Cinema camera velmi dobře zachovává pleťové tóny a s materiálem se dá dál pracovat. Tedy popravdě proti BMC 2,5/4K Cinema camera je to nebe a dudy. O DSLR vůbec nemuvě. Stejně jako nemá cenu srovnávat s jakoukoli 4K kamerou ukládající do AVCHD nebo jiho MP4 formátu.
  • Docela dobře se vypořádá s podexponovanými záběry, k čemuž má dynamický prostor 12 clon. Tady směle konkuruje konkurenci o řád dražší.
  • Výhoda jsou nabízené formáty – jak RAW, tak několik možností ProResu vám dovolí volit podle náročnosti projektu.
  • Je citlivá na přepaly. Jeptišky s bílou plachetkou a černou suknicí na ostrém slunci už jsou za hranicí dynamické tolerance. Na Epic v té dynamice nemá. Ale bavíme se o hodně odlišné cenové kategorii.

Vypadá to, že URSA je slušná 4K filmová kamera s geniálním poměrem cena/výkon.

Příště ji odzkoušíme s různým ISO i její chování v pohybu.

Nový čip, který budeme mít, jakmile ho výrobce dodá, má rozlišení 4608 x 2592 při dynamice 15 clonových čísel a bude dalším krokem kupředu. Hned jak bude, uděláme velký srovnávací test a dáme vám o něm vědět.

URSA test

(ke stažení jako TIFF)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

53 − 45 =